(3 kundrecensioner)

ISBN: 9789185845583
Utgivningsår: 2011
Storlek: 185 x 185 x 4 mm
Vikt: 190g
Sidantal: 36 sidor
Ålder: Från cirka 2 år

Vilka anledningar kan det egentligen finnas till tårar? I boken får vi följa ett fantastiskt associationsäventyr där författaren Kristina Murray-Brodin fångar både den lilla och stora läsaren med sin pricksäkra text. Illustratören Bettina Johansson skildrar med humor, färg och värme Hamsas och Alvdis tankar.

Varför gråter pappan? är en ganska ovanlig bok och det är jättekonstigt att en sådan vanlig bok kan vara så ovanlig, om ni fattar. Dels klarar boken Warnqvisttestet lätt som en plätt och dels upprätthåller boken inte traditionella könsroller. Det är befriande och snyggt gjort. (…) Bettina Johansson har gjort illustrationerna i den här boken och jag tycker mycket om dem. De berättar mycket. Varför gråter pappan? gavs ut för fem år sedan och det verkar som att många av Bokhoras läsare har läst den (…). Annars tycker jag att ni ska kolla upp den om ni ska läsa för eller ge en present till ett barn. Fråga efter den i bokhandeln, vetja!
Johanna Karlsson, Bokhora

Känslodeckare för små barn. Det här är en bok som på ett smart sätt visar vägen i känslodjungeln.
Jonna Fries, Smålandsposten

Den är tokpopulär här hemma!
Sara

Har ni tröttnat på stereotypa barnböcker så dra till biblioteket och låna böcker från Olika förlag. Så underbara berättelser som man verkligen mår bra av att läsa för barnen. Min absoluta favorit är ”Varför gråter pappan?”. Den handlar om en pappa som sitter och gråter på en bänk utanför förskolan. Alvdis och Hamsa samtalar om varför pappan kan tänkas gråta. De sätter in känslor i olika situationer på ett helt underbart sätt. Pappan gråter faktiskt glada tårar för han ska få träffa sina barn idag. Första gången jag läste den grät jag en tår för sista delen är så himla fin. Ja, jag är lite lyrisk inför de här böckerna så nu får ni dra till bibblan!
Mitt gröna liv

Boken har härligt livfulla och roliga illustrationer och väcker samtal, en bok vi gärna läser igen. Personligen älskar jag de normbrytande detaljerna som framkommer när man lär känna barnen i berättelsen. Som läsare vet jag faktiskt inte heller om Alvdis och Hamsa är en pojke eller en flicka. Matteo reflekterar inte över det alls. En njutning att läsa med både öron och ögon för både vuxen och barn!
Rebecca Byron Lohk, kalasdags.se

En av fyraåringens absoluta favoriter!
Gisele

På ett mycket finurligt sätt får läsaren följa barnens sätt att fundera kring varför någon kan tänkas vara ledsen, samtidigt som de på barns vis hela tiden väver in sina egna upplevelser. Boken blandar humor och allvar på ett mycket charmigt och underhållande sätt samtidigt som den förmedlar viktiga insikter till den lilla ”läsaren” … Läsning rekommenderas!
Lyrans noblesser

Otroligt bra för samtal
Läsare

”Varför gråter pappan” är underbar. Två barn undrar varför en pappa är ledsen. Varken barnens namn, utseende eller kläder är könade och pappan tillåts visa känslor. Barnen pratar om olika anledningar till att vara ledsen, men det visar sig att pappan gråter glädjetårar för att han älskar sina barn. Det här är min favorit eftersom den utmanar traditionella könsroller och att den visar på att det är okej att vara ledsen.
Tessan, prickigapaula.blogspot.se

En favorit här hemma, vi har läst den mååånga gånger! Min femåring och min treåring tycker om att diskutera vad man kan bli ledsen för och kommer med egna förslag varför pappan gråter.
Mia

Den är jättebra! Läste den för min 3-åring! Även jag älskar den.
Ann-Christine

Varför gråter pappan? blev snabbt en favorit här hemma.
Eva Emmelin, Skånska Dagbladet

Som i alla Olikas böcker är det inte bara kvinnor som är ledsna och män som är tuffa och trots handlingen så är det faktiskt inte så övertydligt som man kan tro. Den skepsis mot jämställda böcker som jag ofta stöter på, är att det just är övertydligt och därmed blir fånigt. Jag håller med om att det kan bli det, men än så länge tycker jag inte att det stämmer in på böcker från Olika förlag.
Hanna Lager, Feministbiblioteket

Med Varför gråter pappan? hittar de den där verkligt fina tonen, som talar barnets språk och utan åthävor lyckas med att ge olika perspektiv på gråt och känslor.
Fria tidningen

Boken avslutas också på ett mycket charmigt och vackert sätt. Man blir glad av boken, samtidigt som den är tankvärd.
Barnboksbloggen

En ömsint och rolig skildring av barns funderande kring gråt. Det är precis så här det är på riktigt. Kommer att vara en favorit länge.
Lindas mamma

Text och bild samarbetar perfekt. … Sa jag att jag älskar Bettina Johanssons bilder? Det gör jag! … Jag läser den gärna många gånger!
Helena Ferry, Barnboksprat

Det är spänst i den intressanta dialogen och illustrationerna berättar följsamt i naivistisk stil det som inte uttalas. I slutet visar det sig att pappan gråter för att han är glad och han är glad för att han snart ska träffa sina barn. Med detta poängterar författaren en gång för alla att allt är okej! Det finns mycket att diskutera med barn efter läsningen och även om författaren och illustratören medvetet ”vänt på allt” är det snyggt gjort och inte bara en protest.
Helene Ehriander, BTJ, augusti 2011.

3 recensioner av Varför gråter pappan?

1. Betygsatt 5 av 5

Den här älskar både jag och min son.
    Ofta leder det till samtal om saker han känt eller gjort, men ibland är han bara intresserad av den dramatik som finns i varje exempel. Han fnissar också mycket åt bilderna. Första gången jag läste den undrade jag verkligen över varför pappan grät – och blev så glatt överraskad av slutet!

2. Betygsatt 5 av 5

Suverän på alla sätt och vis.

3. Betygsatt 5 av 5