4 av 5 baserat på 1 kundomdömen

Har just läst den sex gånger i sträck för 6-åringen som skrattar så hon blir tårögd på flera ställen …

Går det att köpa ett barn i affären?
Eller göra ett av lera?
Få ett av tomten?
Hur går det egentligen till?

Boken berättar om ett barn som precis som så många andra funderar på hur det blev till. En spännande berättelse skapad med humor och värme, som skildrar assisterad befruktning på ett självklart sätt – för alla barn.

Produktbeskrivning

Författare: Karin Salmson
Illustratör: Lina Sandquist
Utgivningsår: 2016 (maj)
Storlek: 205 x 205 mm
Sidantal: 32 sidor
Ålder: ca 2-5 år

Äntligen en smart och rak bok om assisterad befruktning. Som tar barns frågor på största allvar men samtidigt vågar lyfta humorn i funderingarna. Tack och bock för det!
Anna Matzinger, Vi föräldrar

Har just läst den sex gånger i sträck för 6-åringen som skrattar så hon blir tårögd på flera ställen och nu har lagt den i högen som ska med till förskolan imorgon. ”Den måste vi läsa med mina kompisar!”
Carina, läsare

Boken skulle kunna bli stelt tråkig, men det är den inte alls. Såväl undertecknad som den sexåring och tioåring som får boken uppläst för sig skrattar högt emellanåt och det trots att boken egentligen vänder sig till mindre barn, rekommendationen är från omkring tre års ålder. Skarabördiga illustratören Lina Sandquists teckningar bidrar stort till läsglädjen. Barnets underfundiga frågor i kombination med hennes färgglada och livfulla bilder skapar igenkänning och ger fantasin vingar. Det är lätt att spinna vidare på tanketrådarna och nya frågor uppstår. Varför finns jag? är inte bara att lärorik och nyttig bok, den ger också läsglädje för stora som små.
Skövde Nyheter

Vi har pratat olika sätt hur man kan bli förälder på idag när vi läste ”Varför finns jag?” och ungarna skrattar när de ser bilden med bebisen på toaletten och vill bläddra tillbaka dit för att skratta mer. Bra och fin bok och bra att utgå från i prat om hur föräldrar kan få sina barn och barn få sina föräldrar!
Barnbokstips

Denna bok har en fin berättelse med mycket humor och värme. Det är korta rader på varje sida vilket gör att den passar de lite mindre barnen. Den skildrar ett frågande barn som blivit till genom en assisterad befruktning med en mamma. Barnet frågar om det går att köpa ett barn i affären? Eller göra ett av lera? Få ett av tomten? Boken bygger på frågor och svar vilket många små barn brukar uppskatta.
Metro, intervju med sexologen Suzann Larsdotter

Varför finns jag? av Karin Salmson är en härlig bok som speglar barns fantasi och en alternativ metod att få barn. Boken fyller en bra funktion som fungerar både för barn som har kommit till på alla möjliga vis. Det handlar inte bara om att barn som blivit till genom insemination ska få en bok att känna igen sig i utan att andra barn ska se att det finns många olika sätt att bli till på och att alla sätt är rätt. Jag gillade boken eftersom den på ett roligt sätt visar hur barns fantasi är så enkel och lustig men med ett seriöst budskap som även vi vuxna måste bli bättre på att förmedla till barnen. (…) Varför finns jag? av Karin Salmson är illustrerad av Lina Sandqvist och bilderna är enkla men ändå välplanerade och mjuka.  Jag älskar att barnets tankar är illustrerade på ett roligt vis i boken, det gör det lättare för barn som läser boken att lättare ta den till sig. (…) Vi ger Varför finns jag? av Karin Salmson fyra av fem smarta ugglor!
Fru Fjellström

Så himla bra bok, läses varje kväll innan läggning, barnet älskar alla Olika-böcker!
Johan, läsare

Igår fick vi också hem en ny favorit, Varför finns jag? I boken frågar barnet sin förälder varför hen finns. Föräldern svarar tålmodigt på frågor om att köpa barn i en affär, att skapa bäbisar av lera och att steka ägg eller vara en stork. Det är tokroligt och realistiskt och vi som läst Hur görs bebisar? på repeat sen i höstas har ett barn som snabbt svarar ”men näää, så äre ju inte!”. Boken behandlar en föräldrarelation där sperman kom från doktorn, en bok om spermadonation alltså. En himla härlig bok med en konversation som känns taget direkt från en 3-årings mun och vi har redan läst den typ… tre gånger sen igår.
365 böcker du borde läsa

Huvudpersoner i denna lilla bildberättelse är en mamma och ett barn. De båda äter en måltid under avspända former samtidigt som en utforskande dialog förs mellan dem. Barnet börjar med att ställa den existentiella frågan: Varför finns jag? och mamman svarar För att jag ville ha dig och samtalet fortsätter på liknande sätt. (…) Bilderna är mysiga med runda gestalter i förenklade och tydliga former. De visas genomgående mot ljusgul bakgrund. Text och bild spelar fint ihop och lyfter helheten. (…) Varför finns jag? fyller en viktig funktion genom att på ett spännande sätt bekräfta att barn kan bli till på olika sätt.
Tine Billing, BTJ

Åh, vilken fantastisk bok, åh vad vi skrattade och läste igen – och idag lästes den igen!
Linda, läsare

Ett barn ställer frågan i titeln: ”Varför finns jag?” Mamman svarar: ”För att jag ville ha dig!” Sedan börjar en dialog där barnet vill ha reda på hur det kom till och varje svar från mamman väcker en fantasifull fråga som illustreras i en tankebubbla. Handlar mammor barn i affären? Nej, barn måste göras. Av lera? Nej, av ett ägg. Ett stekt ägg? Och så vidare. En enkel och fiffig bok om de stora frågorna, med utrymme för lek.
Sebastian Lönnlöv, Tekoppens tankar

Här hittar du en intervju med illustratören Lina Sandquist, i P4 Skaraborg! 1 timme och 44 minuter in.

Här hittar du Lokaltidningen Malmös intervju med Lina!