Betygsatt 4.00 av 5 baserat på 1 kundrecension

Illustratör: Bettina Johansson
Utgivningsår: 2014 (augusti)
Storlek: 155 x 215
Sidantal: 68 sidor

Jag tycker det här är riktigt bra. Det är på tiden att det skrivs böcker om våra flickor på ett sätt som inspirerar. Det handlar om att vidga förväntningar på vad en flicka kan göra och inte göra.
Förbundskapten Pia Sundhage, om OLIKA:s serie FOTBOLLSSTJÄRNOR

Fotboll och feminism i en fin blandning från Olika förlag. Kan det bli annat än en succé? Nej. (…) Jag hade skyhöga förväntningar och de infriades. (…) Bra att tjejer får en duktig fotbollsspelare att identifiera sig med och så bra att bokens Charlotte har en förlaga i verkligheten som faktiskt lever på sin idrott. En bok med en bra förebild och otroligt roligt med sportbok för tjejer. Dessutom måste jag tillägga att jag älskar Johanssons bilder. Blicken på omslaget är helt fantastisk! Jag hoppas att det blir en serie.
Hanna Lager, Feministbiblioteket

Skildringen är realistisk och lyfter fram spänningen och gemenskapen som många fotbollsaktiva kan känna igen sig i. (…) För alla fotbollsaktiva tjejer är detta en mycket viktig bok, då det är ont om förebilder inom litteraturen för de yngsta. Sätt straffen, Charlotte är en mycket bra berättelse, engagerande även för icke-fotbollstokiga och som kanske kan öppna för intresse och mod att vara fotbollsspelande tjej.
Piroska Bakran, BTJ

Jag blir imponerad över Olika förlags fingertoppskänsla när det gäller att hitta litteratur som ligger i tiden och som verkligen behövs! Jag tror att den här boken kommer att ge inspiration till många tjejer. Samtidigt kan den också läsas av killar, för allt det som handlar om fotboll är inte könsbundet på något sätt. Tvärtom tror jag att det är viktigt att även killarna får läsa om tjejfotboll och inse att det faktiskt inte är någon skillnad, bara olika lag. (…) Humor, relationer, spänning, vänskap, det finns många ingredienser i Sätt straffen, Charlotte.
Barnboksbloggen

(…) en härlig berättelse om att älska fotboll och att spela fotbollscup.
Bokbästisarna

(…) så otroligt glad över att Sätt straffen, Charlotte! numer finns. (…) Har man ett fotbollstokigt barn så tror jag att den här boken kan fungera som högläsning från fyra år. Det är en sammanhängande kapitelbok, men mycket av det som händer är så pass konkret att det går lätt att hänga med, och det är illustrationer på de allra flesta uppslagen. Samtidigt finns det mycket att hämta när man kommer till nivån att man kan börja diskutera lagkänsla, sammanhållning och olikhet, så Sätt straffen, Charlotte! lär fungera i ett brett åldersspann.”
Tiotusenord

”Jennifer Wegerup har lyckats fånga alla de små känslorna, dofterna och problemen som dyker upp inför något så viktigt. (…) Det är humor blandat med allvar som lyfter fram och slår hål på fördomar kring flickfotbollen och är därför inte bara en bok för tjejer. (…) Wegerup, som annars är sportjournalist, lyckas med Sätt straffen, Charlotte! att fylla lite av det hål som finns när det gäller tjejer och fotboll i litteraturen och jag väntar med spänning på en fortsättning.”
Rebecka Horn, Dagens bok

1 recension av Sätt straffen, Charlotte!

1. Betygsatt 4 av 5