Mad Women: A herstory of Advertising

179.00 kr

Betygsatt 4.67 av 5 baserat på 3 kundrecensioner
(3 kundrecensioner)

Efter 27 år i reklambranschen slog det mig plötsligt att nästan alla böcker jag läst om branschen är skrivna av och om män, the Mad Men. Jag kände att det saknades något, jag saknade de kvinnliga förebilderna. Jag ville bjuda på råd och inspiration, inte minst till en yngre generation reklamkvinnor, de kvinnor som ofta ställer samma frågor när jag föreläser: Hur är det att vara kvinna i branschen? Var finns våra förebilder? Var är vår historia? Så jag började skriva och resa för att träffa några av världens mest framgångsrika och inspirerande reklamkvinnor. Här är deras berättelser, berättelserna om och av the Mad Women.

Boken är framtagen med Komm! (Sveriges kommunikationsbyårer) som ett steg i arbetet för ökad jämställdhet i reklambranschen

Provläs här! 

 

Titta på Christina Knights TED Talk. 

”Through her 28-year career in advertising, Christina Knight has often had to fight to have her creativity appreciated and produce advertising that is relevant to women. In this personal talk, Christian wonders where all the ”Mad Women” are and explains the need for better gender balance within the industry in order to create higher-quality advertising.”

 

Missa inte Christina Knights andra bok om reklambranschen Not Buying it – a Guide to a New Era of Advertising. Du hittar den här!

Art. nr. 9789185845880 Kategori:

Beskrivning

Författare: Christina Knight
Språk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Storlek: 210 x 150 x 20
Vikt: 380 g
Sidantal: 183 sidor
Flexband
FSC-märkt

Äntligen en bok med kvinnliga förebilder i reklambranschen.

Mad Women – A Herstory of Advertising är den första i sitt slag i Sverige: en bok som belyser bristen på jämställdhet i reklambranschen (där bara 20 % är kvinnor) genom personliga berättelser och reflektioner från kvinnorna i branschen. En bransch som påverkar hela samhället och alla oss i det!

I boken låter Christina Knight, en av Sveriges främsta Creative Directors, läsaren möta ett antal inflytelserika kvinnor från Sverige och övriga världen. Det är både reklamare och forskare, som alla delar övertygelsen om att en jämställd reklambransch är en nödvändig och positiv utveckling för alla.

Med i boken finns några av branschens giganter såsom Mary Wells Lawrence, den första kvinnliga VD:n som fick sitt bolag börsnoterat i New York och Shelly Lazarus som i många år varit med på Forbes lista över de 100 mäktigaste kvinnorna i världen, samt spännande svenska förmågor som Anna Qvennerstedt och Nina Åkestam.

Kvinnor som deltar i boken är bland andra:

Christina Knight, Sverige
Shelly Lazarus, USA
Stefanie Wurst, Tyskland
Kat Gordon, USA
Nunu Ntsingila, Sydafrika
Susan Hoffman, USA
Nina Åkestam, Sverige
Cilla Snowball, UK
Rahkshin Patel, Indien
Mary Wells Lawrence, USA
Anna Qvennerstedt, Sverige
Margaret Key, Sydkorea
Catrin Vagnemark, Sverige
Jean Grow, USA

3 recensioner av Mad Women: A herstory of Advertising

  1. Betygsatt 5 av 5

    Per, via Bokus

    Den här boken behöver Sverige och världen! Mad Women – A Herstory of Advertising är en smart bok eftersom den jobbar med förebilder.
    Inte så mycket analys och problematiserande, utan mer inspiration och coola kvinnor.

  2. Betygsatt 4 av 5

    Belen, through Amazon

    Great set of interviews: It’s hard to find a collection of insights on advertising from a woman in the industry point of view. For that alone it deserves a good star rating. Having said that I would have like the interviewer to ask more mundane questions like what kind of childcare you use, did you take time off to look after your kids when young and if so how easy was to get back to the industry, etc…Not very glamorous questions but very key questions in my opinion. Also I would have loved to hear from more women working in creative departments. Overall I was very pleased with the book and was worth the money I spent shipping it from the USA.

  3. Betygsatt 5 av 5

    JPreston, through Amazon

    Niche book doing good work: I got this book when a friend in advertising recommended it and loved it. It’s basically a straight-forward series of stories from women all over the world who work in advertising. It gets its message of perseverance and diligence across more clearly and entertainingly than most. It’s definitely a niche book but I’ve already bought it for my teen nieces and highly recommend it for anybody after true stories of feminist career struggles.

Skriv en recension

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.