Betygsatt 4.00 av 5 baserat på 1 kundrecension

Utgivningsår: 2015 (maj)
Storlek: 205 x 205
Sidantal: 38 sidor
Ålder: ca 3-6 år

Allt är skrivet på fantastisk vers med härliga bilder. Tål att läsa gång på gång, helst högt tillsammans.
Björn Andersson, Piteå-Tidningen

Inga andra böcker får just nu 3,5-åringen att lyssna lika storögt, förundrat och glatt – trots att böckerna handlar om döden och att vara ledsen. Och inga andra böcker leder fram till så många tankar och diskussioner kring ämnen som annars kan vara svåra att närma sig för både barn och vuxna. Och hon kallar ”Alla dör” för ”Vi lever just idag” – snacka om att budskapet har gått in.
Anja, läsare

Jag kommer aldrig tröttna på den här boken!! Inte bara för familjer som handskas med sjukdom och död tycker jag, den passar alla sjuåringar med dödsfunderingar!
@skrivmaskin, Instagram

En helt underbar bok av författaren Jesper Lundqvist och illustratören Gabi Frödén. En bok om döden som väcker tankar och funderingar om döden oavsett ålder! Bra att utgå från när man ska prata om döden med barn. Jag älskar denna bok och försöker läsa den ofta här hemma!
@barnbokstips, Instagram

Älskade denna bok! Behandlar ämnet döden. Författaren ville kunna prata med sina barn om döden på ett naturligt sätt utan att linda in och ut på sig själv eller döden…Med hjälp av underbart roliga tänkvärda rim går författaren rakt på sak. Det var snarare de vuxna som tyckte att boken var jobbig inte barnen! Trots den sorgliga innebörden vi slås av och för det mesta försöker förtränga är det ju så att vi alla ska dö. Bitterljuvt, sorgligt och vackert som livet kan vara lämnar författaren mig med en rad som ger mig tårar i ögonen.” Livet är unikt och värdefullt – just för att det tar slut.”
Maria Sidén, LitteraturMagazinet

Medan Bröderna Lejonhjärta kan läsas även av den som inte är redo eller orkar tänka på budskapet är Alla dör (Olika förlag) en bok att plocka fram när ämnet trycker på. När tankarna är många eller sorgliga omständigheter gör det aktuellt. I sin inkluderande anda, och hur skulle den kunna vara annat – döden bryr sig inte om vem du är, hur du ser ut eller vad du tror på – och sina jublande illustrationer (ja, jublande måste vara bästa ordet för så många människor med händerna sträckta mot luften) lyckas den faktiskt lämna mig med hopp och livsglädje mer än något annat. Dessutom lyckas Lundqvist (pappa till Kivi, monsterhunden och goraffen) återigen med konststycket att skriva på rim.
Eva Emmelin, Skånska Dagbladet

Ni kanske känner igen Jesper som började använda ordet hen? Döden är ett annat ord som väcker starka känslor och massor av människor tycker att det superjobbigt att prata om. Då kan man låna den här boken och läsa och prata om den istället.
Drömbiblan

På lekfullt rim och utan att släta över något, men med en växande varm ton i språket, lyckas Lundqvist ta udden av döden på ett högst välkommet sätt. … ‘Alla dör’ får högsta poäng, av flera skäl. Ska det skrivas på rim vill det till att det känns ledigt och håller hela vägen. Det gör det i den här boken. Budskapet – att döden hör till livet – tröstar betydligt mer än det upprör. Samspelet mellan text och bild är gjutet och njutbart. Berättandet går från konkreta konstateranden till ett något mer filosofiskt och uppmuntrande tonläge utan att tråden eller innehållet skadas, tvärtom! Många tycker att döden är jobbig att prata om. ‘Alla dör’ är ett utmärkt hjälpmedel som underlättar och öppnar upp.
Stefan Whilde, Tidningen Kulturen

Boken är skriven på vers och de kluriga rimmen och de uttrycksfulla illustrationerna gör att boken inte alls känns tung, trots det tunga ämnet, utan tvärtom skänker boken tröst och boken gör det enkelt att närma sig det faktum att alla kommer att dö till slut. Alla dör vänder sig alltså till barn mellan 3-6 år. Har barnet förlorat någon närstående eller känner någon som har förlorat en närstående, så är detta en suverän bok. Men boken vänder sig till alla, oavsett om man har någon erfarenhet av döden eller inte. I den här åldern grubblar många barn över döden och livet, så det är helt rätt att lyfta dessa frågor och kunna ha ett underlag när barnet vill diskutera dessa frågor. Boken är väldigt skickligt skriven, med underfundiga rim, en härlig rytm och ett upprepande sätt som brukar tilltala barn. Dessutom är den fylld med färgglada, jättefina illustrationer. Det här är en blivande succé!
Barnboksbloggen

(…) en av de böcker

[mitt barn] gärna väljer som godnattbok, trots det tunga ämnet. (…) [Mitt barn] älskar den här boken och jag tycker att den på ett mycket bra sätt gör döden lite mer lättfattlig och inte lika skrämmande. Dessutom är den skriven på vers med tämligen få nödrim och den flyter bra. En liten favorit hos oss det senaste halvåret!
Feministbiblioteket

Den är sjukt grym!! Har läst den med 5-6åringar och vi kan sitta i en kvart och diskutera om varje sida. Den väcker så mycket tankar hos både barn och vuxna.
Ulrik, läsare

Björn har jobbat som bibliotekarie i många år, och menar att han sällan sett någon lyckas så väl med rytmen och rimmen i sin vers.
Piteå Stadsbibliotek

Med en alldeles egen berättarstil tar ”Alla dör” ett helhetsgrepp på ämnet döden och får den att skilja sig från andra barnböcker på samma tema. Berättelsen är skriven på en idérik och lustfyllt rimmad vers där döden skildras ur ett tidlöst och globalt perspektiv (…) Verserna har en härligt välflytande rytm som gör boken trivsam för högläsning, och Gabi Frödén blandar i sina färgstarka illustrationer allvar och humor med tonsäker djärvhet. Det är avväpnande, infallsrikt och lite utmanande berättat, en god utgångspunkt till avdramatiserade samtal om döden.
Boel Peterson, BTJ

I Alla dör dör alla, precis så som det är. Döden upprepas och blandas upp med humor och värme. Inkluderande och igenkännande, tidlöst och globalt. Vi möter döden på flera olika sätt, inget göms eller döljs trots det lite begränsande berättarsättet i att skriva på vers. En konst en dock märker att Lundqvist känner sig bekväm i. Lundqvist behåller lättheten i versernas språk och ämnet görs aldrig för tungt. […] Trots sitt sorgliga ämne lämnar Alla dör en med en hoppfull känsla om att en dag ska även jag dö, och det kommer nog inte bli så dumt ändå, om inte annat så ska jag ha det så gott som möjligt så länge jag kan eftersom ”Livet är unikt och värdefullt – just för att det tar slut.”
Rebecka Horn, Dagens bok

Kanske är vi vuxna rädda för att diskutera det oundvikliga – att alla dör. Läs då Jesper Lundqvists nya bok som har just titeln Alla dör. […] Illustratören Gabi Frödéns bilder är detaljerade och livar verkligen upp döden-temat. Illustrationerna ger mycket att fundera på och Frödén har lyckats gestalta många häftiga ansiktsuttryck.Boken ger också en ny dimension kring döden: Vad skulle hända om alla levde jämt? Tänk vad trångt det skulle bli. En enkel, men fin förklaring som minsta lilla barn kan relatera till.
Tina Filipsson Korkeasalo, Hallandsposten

Det kommer allt fler barnböcker med döden som ämne. Dessa är alldeles färska och sticker ut bland de andra.
Biblioteken i Majorna-Linné

1 recension av Alla dör

1. Betygsatt 4 av 5

Caroline, via Goodreads (Verifierad ägare)

En bok om döden skriven på vers, kan det verkligen vara något? Absolut säger jag! Väldigt fyndiga rim som inte alls känns krystade och med ett bra språk. Jag blir faktiskt lite berörd. En liten pärla helt enkelt!