Författare: Åsa Mendel-Hartvig
Illustratör: Caroline Röstlund
Utgivningsår: 2015 (september)
Storlek: 185 x 185
Sidantal: 28 sidor
Ålder: ca 2-4 år

I Konrad och karamellerna fortsätter Åsa Mendel-Hartvig och illustratören Caroline Röstlund att spegla och visa upp relationen, avundsjukan och orättvisorna mellan de båda syskonen (…) Deras samarbete är så förträffligt och välarbetat att det känns som att de talar med samma röst. Texten är kort, meningarna fåordiga, men där orden tar slut talar bilderna vidare. (…) Bokens styrkor ligger i att den tagit sig långt från stereotyperna och låtit det bli en självklarhet. Att bilderna enkelt visar upp de känslor och tankar som fattas i den kortfattade texten. Godiset är slut men inte suget och önskan efter mer, vilket syns i ögon och genom korta utrop. Jag hoppas på mer med Konrad, och mer med Hedvig, ett par barn som med bara några få meningar växer något enormt efter varje bok och vars karaktärer kompletterar varandra utan att falla på klichéer.
Rebecka Horn, Dagens bok

Konrad och karamellerna av Åsa Mendel-Hartvig och Caroline Röstlund är en ny favorit här hemma, både jag och min flicka på 2,5 år tycker om den. Jag får flashbacks från barndomen och kan verkligen känna igen mig i Konrads känslor när hans godis är slut och storasyster har kvar godis. Jag tror detta är ett fenomen som förekommer i många familjer på lördagarna och därför är det lätt att kunna identifiera sig både med Konrad och hans storasyster. Att Konrad bär kjol tycker jag öppnar upp fantastiska möjligheter till samtal (om det behövs) kring att man får klä sig precis så som man själv vill. Att mormor är finurligt busig är också ett plus, lek över generationsgränserna är härligt! Konrad och karamellerna är förlösande fördomsfri och kan varmt rekommenderas!
Mari, Bokmorsornas livspussel

Konrad och Hedvig har fått karameller, men Konrads har tagit slut. Storasyster är snäll och låter honom smaka några gånger, men till slut sätter hon stopp. Konrad ser minst sagt missnöjd ut. Tänk om det faktiskt var så att Hedvig fick mer godis än honom? Konflikten leder till hårda ord och handgripligheter. Konrad blir nedbrottad och vill till mormor. Men var är hon? Mormor har somnat på soffan och framför henne står en enorm skål med godis. Den uppmärksamme läsaren har nog upptäckt att mormor finns i bakgrunden av varje bild. Mormor ser ut att sova gott. Men det gör hon inte. Hon flyger upp med ett ”RRRAAAOOO!” Barnen ser först rädda ut men mormor bara busar. Buset övergår i en tumlande brottningsmatch och mormor har förstås inte en chans mot de två starka barnen.
Det här är en bok som får oss att upptäcka fler saker för varje läsning. Den grundar också till samtal om brottning och skojbrottning. Hur ser barnens ansikten ut på de två olika bilderna med brottning? Hur vet man att någon vill vara med? En bok där tolkning av bilderna blir lika viktigt som texten.
Marie Eriksson, förskollärare, Tidningen Förskolan

Fina söta Konrad med rosa kjol, glasögon och busig blond frisyr med bråk och bus och envishet i blicken. (…) Hedvigs blick när hon har godis kvar men Konrad ätit upp sitt (…) Det oskyldiga uttrycket i blicken när Konrad försöker hålla sig borta från bråk eller oskyldigt stjäl godis är så fin! Den där barnblicken, den får de till allt med böckerna om Konrad.
Kreativituren

Konrad och karamellerna är en smart bok för de äldre småbarnen. Boken vänder och vrider på perspektiven om att äga och dela med sig. Vår treåring är precis i den åldern att han börjar förstå konceptet ”att dela med sig” men det är alltid lättare att kräva detta svåra av någon annan än just av sig själv. (…) På slutet skrattar vår treåring högt, men det är också en allvarlig ton i boken. Det blir ett ypperligt tillfälle att prata om värderingar och att just dela lika, och dela med sig. (…) en spännande och rolig bok med ett treåringsanpassat djup.
Baking Babies

Nytt och genialiskt från Olika förlag med nästan inga ord alls!
Prickiga Paula

Förlaget har en profil som vill utmana stereotyper och förlegade normer. Kanske har det gett resultat, ty det var först efter några omläsningar som jag lade märke till att Konrad bär kjol. Caroline Röstlund framhäver inte kjolen i sina illustrationer och just därför når hon avsedd verkan. Den känns helt enkelt självklar i sitt normbrytande sammanhang. (…) I Konrad och karamellerna fungerar text och bild utmärkt i ett samarbete som känns mycket stilsäkert.
BTJ, Ulf Malmqvist

1 recension för Konrad och karamellerna

1. 5 av 5

:

Rekordet var en kväll då barnet ville läsa Konrad och karamellerna fyra gånger. Det hade blivit fler om inte mamman blivit trött och ville sova. Vi älskar -och känner igen oss – i Konrad och Hedvig som liksom de flesta barn vill vara fria att vara som de är och klä sig som de vill Jag önskar bara att jag haft boken som inspiration när min son älskade att ha klänning. Mormor är också en favorit. Scenen där hon upptäcker barnens godisbus gör alltid både barn och vuxna oavsett ålder väldigt lyckliga!